Juniorligan

Regler juniorligan 2023

Alla juniorer mellan 0-21 år får spela juniorligan.
Du måste vara medlem i Karlstad Golfklubb alternativt aktiv i någon av våra träningsgrupper för att få delta i tävlingen.
Oavsett bana du väljer spelar du 9 hål då Steg 4 och Steg 5 spelar från blå respektive vit tee och Steg 1, 2 och 3 spelar från röd respektive gul tee.

Topp 20 i varje klass finns med på leaderboarden.

Tävlingen spelas månadsvis där vinnaren i varje klass erhåller ett pris.
För att rundan ska vara giltig måste du spela med en markör och scorekort ska föras, signeras och lämnas i brevlådan vid juniortavlan efter avslutad rond.
Kontroll av resultatet sker utifrån ditt scorekort.

Hur spelar jag i juniorligan?

• Spela 9 hål på den bana du vill
  • Summera och signera scorekortet och placera det i brevlådan vid juniortavlan.
    Skriv ditt namn, speldatum och bana på scorekortet
  • Skriv ditt namn och resultat på tavlan efter avslutad rond. Skrvi i din placering till vänster och ändra placering på de andra (om du vill)
  • Du får spela hur många rundor du vill under ”tävlingsmånaden”.
  • Så länge du finns med på leaderboarden (topp 20) har du möjlighet att förbättra den score som syns på tavlan.
  • Om du förbättrar ditt resultat på något eller några av de hål du spelar får du ändra det på tavlan.
  • Finns ditt namn inte längre med på tavlan har du ”missat cutten” och får därmed börja om vid nästa speltillfälle. Du är på så sätt med i tävlingen igen.
  • Vid lika resultat mellan spelare 3-20 placeras spelarna utefter handicapordning.
  • Vid lika resultat mellan spelare 1 och 2 på leaderboarden ska spelaren med lägst resultat på hål 7-9 placeras överst. Är det fortfarande delat resultat tittar spelaren på hål 4-9. Vid lika resultat tillämpas särspel om plats 1 mellan de två bästa spelarna i varje klass.